Enviat per: Grup d'ètica CAMFiC | Setembre 22, 2016

La independència com a valor

Hem tingut notícia del concurs organitzat per la semfyc, anomenat Desafío semfyc, adreçat a residents i centres docents. Es tracta de resoldre casos clínics.

La iniciativa està patrocinada per la indústria farmacèutica, però, a més, com a novetat, hi ha el comodí del “delegat” que els donarà un delegat del laboratori, com podeu veure en la imatge.

comodin

El nostre grup s’ha pronunciat ja l’any 2002 sobre Les relacions dels metges de família amb la indústria farmacèutica amb un document que ja expressava les dificultats que pot comportar aquesta relació, entre altres coses el document diu:

  1. La indústria farmacèutica pertany a un sector productiu on totes les empreses tenen ànim de lucre. Cap d’elles destinaria tants diners al màrqueting si no en tragués un benefici superior a la inversió.
  2. La informació que un laboratori farmacèutic ens ofereix sobre els seus productes és publicitària.
  3. Per a la bona pràctica de la medicina de família, la relació directa de cada metge amb la indústria farmacèutica és prescindible.

Tres anys més tard publicàvem el document sobre Les relacions de la societat catalana de medicina familiar i comunitària i la indústria farmacèutica on dèiem:

  1. El rigor i independència de la societat científica són imprescindibles per assegurar la confiança dels socis.
  2. La relació econòmica amb empreses farmacèutiques (o d’altres) pot comportar la dependència científica i disminució de l’autonomia.
  3. Quan col·laborem i participem (fins i tot econòmicament) en una activitat de la societat estem incrementant la nostra independència.
  4. Cal arribar a l’objectiu que la societat científica es financi essencialment de les aportacions dels seus socis i dels ingressos pels seus serveis a tercers.

La realitat és que les societats científiques segueixen tenint vincles amb la indústria, encara que la nostra no sigui de les que tenen lligams més estrets.

Sabem que la relació i la informació de la indústria pot influir i dificultar una anàlisi més objectiva de les alternatives. De fet hem insistit en la necessitat de ser conscients en el Document de bones pràctiques (encara és un esborrany no definitiu) on es diu que el professional:

… És conscient de que la informació que li proporcionen les empreses proveïdores sobre els seus propis productes i serveis (fàrmacs, tecnologia, aliments…) té un biaix que pot comprometre la seguretat dels pacients i, per tant, la contrasta amb fonts d’informació independent abans de tenir-la en consideració.

La consciència de la influència ha fet que alguns professionals hagin optat per no rebre els delegats de la indústria, una activitat que, en cap cas, forma part de les obligacions d’un metge.

Altres han mantingut les visites de delegats.

El que preocupa d’aquesta iniciativa “Desafío semfyc” és que obliga a residents, si volen fer el curs, a rebre els delegats per demanar-los el comodí.

Per tant normalitza per a metges en formació que les relacions amb la indústria farmacèutica és normal i bona ja que se’n dedueix que són una eina per a la formació del metge.

I amb això creiem que, no sols es perpetua el lligam amb la indústria, sinó que també es fa un pas enrere en convertir la visita dels delegats de la indústria en una activitat més dins la formació del metge de família.

Hi ha clares evidències de la influència negativa del contacte amb la indústria en residents en formació. Podeu veure tota una explicació ben extensa sobre la necessitat d’evitar aquest contacte en una entrada molt documentada al bloc de No gracias.

Esperem que els creadors de la idea hi reflexionin i facin un replantejament per a noves edicions deslligat de la indústria. Potser, seria bo que la societat científica creï alguna comissió o grup que valori la idoneïtat de les iniciatives quan plantegin conflictes d’interès com aquesta.


Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Categories

%d bloggers like this: